Favoritter (0) 0 Favoritter

Din favoritliste er tom!

Tak! Dine favoritter er blevet overført til indkøbskurven

ABOER I FOKUS
© Getty Images

Fra babyboomere til zoomere – et indblik i generationerne

Ernæring & velvære

Millennial-generationen, babyboomere, zoomere, generation X, Y, Z – du har uden tvivl hørt disse generationsbetegnelser, men hvad betyder de? I denne artikel giver vi et overblik over de fire generationer, som er størst repræsenteret i dag.

Den generation, man er født i, siger ikke kun noget om ens alder; den former uvægerligt også en del af ens identitet. For eksempel voksede Millennial-generationen op i 1980'erne og 1990'erne, dvs. i informationsalderen, så de er vant til hurtigt at få og finde praktisk information. Generation X voksede op i 1960'erne og 1970'erne med begge forældre på arbejdsmarkedet (hvilket ingen tidligere generationer havde oplevet), og derfor blev de utroligt gode til at klare sig selv og blev selvstændige, fordi de tit var alene hjemme.

Nedenfor ser vi nærmere på de fire generationer, som er størst repræsenteret i dag, nemlig generation Z, Millennial-generationen, generation X og babyboomerne. Vi giver et overblik over, hvad der kendetegner dem, deres sundhedsbehov, og hvilke kosttilskud de er interesseret i.

Babyboomere (1946-1964)


179 mio. mennesker i Europa (22 % af den samlede befolkning i alderen 25 år og derover)*
Mere end 70 % har brugt kosttilskud inden for det seneste år**

Babyboomerne fik dette navn, fordi de blev født under efterkrigstidens babyboom, og medlemmer af denne generation nærmer sig pensionsalderen. Men modsat deres forældre vælger de fleste babyboomere at forblive på arbejdsmarkedet i stedet for at gå på helt pension. Derfor har babyboomere en aktiv livsstil med familie, venner og arbejdsforpligtelser. De går mere op i sund alderdom og at holde sig i gang end deres forældre, da de var på deres alder.

Største helbredsfokus: Aldersrelaterede problemer, f.eks. højt blodtryk, sunde led, sundt syn og mental sundhed. Mennesker i denne generation foretrækker produkter som f.eks. NUTRIWAY™ Double X , NUTRIWAY™ Omega-3 Complex eller NUTRIWAY™ Cal Mag D Plus .

© Getty Images

Generation X (1965-1980)


172 mio. mennesker i Europa (21 % af den samlede befolkning i alderen 25 år og derover)*
Mere end 70 % har brugt kosttilskud inden for det seneste år**

Generation X kaldes ofte "mellemgenerationen", fordi den er imellem den ældre babyboomer-generation og den yngre Millennial-generation. Dette var den første generation, hvor der skete en stigning i antallet af arbejdende mødre, hvilket betød, at medlemmerne af denne generation måtte passe sig selv som børn en større del af tiden end i tidligere generationer. Det gjorde dem ualmindeligt selvstændige og gode til at klare sig selv, og de er mere tilbøjelige til selv at klare tingene frem for at bede om hjælp. Desuden skete der en stigning i kost- og motionsinteressen i generation X. I denne generation går man op i at holde sig sund i alderdommen, være aktiv og spise sundt (færre kulhydrater, mindre fedt og gluten).

Største helbredsfokus: Generelle problemer, som f.eks. ryg- og nakkesmerter, træthed og manglende energi. De foretrækker kosttilskud, som de har en forventning til, at det vil holde dem raske og aktive, f.eks. NUTRIWAY™ Vitamin B Plus , NUTRIWAY™ All Plant Protein og NUTRIWAY™ Immunitetsstøtte .

Millennial-generationen (generation Y: 1981-1996)


172 mio. mennesker i Europa (21 % af den samlede befolkning i alderen 25 år og derover)*
Mere end 80 % har brugt kosttilskud inden for det seneste år**

Som den andenstørste i dag er Millennial-generationen vokset op med internettet. Og som en af de første generationer i arbejdsstyrken med forstand på teknologi har de bedre greb om ny teknologi end mange ældre kolleger. Millennial-generationen har haft svært ved at finde en karrierevej dels på grund af babyboomere, som ikke går på pension, dels på grund af den globale finanskrisen fra 2008. Derfor har mange i Millennial-generationen et eller to job plus "nebengesjæfter", som f.eks. salg af håndarbejde, online coaching, freelancearbejde mv. Med hensyn til indkøb går Millennial-generationen mere op i bekvemmelighed og at spare penge. De går efter varemærker, der gør det mest bekvemt til den laveste pris.

Største helbredsfokus: Mere relateret til et generelt godt helbred og immunforsvar, f.eks. nedsættelse af stress, træthed og udmattelse. De fokuserer især på at se sunde ud. Sammenlignet med generation X og babyboomere går de aktivt efter kosttilskud i andre former, som er effektive, velsmagende og praktiske, f.eks. vingummi, berigede drikkevarer eller hurtigt opløst pulver.

Kvinder i Millennial-generationen er desuden i en alder, hvor de overvejer at få børn eller allerede er mødre og kan have gavn af specialprodukter .

© Getty Images

Generation Z (1997-2012)


138 mio. mennesker i Europa (16 % af den samlede befolkning i alderen 25 år og derover)*
Mere end 78 % har brugt kosttilskud inden for det seneste år**

Som den yngste generation i denne artikel er de fleste "zoomere" (generation Z) først ved at komme ind i arbejdsstyrken. De er meget aktive, når det gælder samfunds- og miljøspørgsmål. Ligesom Millennial-generationen har generation Z fantastisk god forstand på teknologi og vil typisk være i stand til selv at løse problemer på deres bærbare computer frem for at få den repareret på et værksted. De er mere racemæssigt og etnisk mangfoldige end tidligere generationer, og de er på vej til også at blive den bedst uddannede. Derfor bryder generation Z sig ikke om for meget information ("informationsoverbelastning"). De er kun interesseret i det væsentligste.

Største helbredsfokus: Mental sundhed og søvnproblemer er de vigtigste aspekter. De går op i, hvordan deres helbred og kost påvirker disse to aspekter. De er interesseret i produkter, der virker hurtigt og er i en indbydende form, f.eks. f.eks. kosttilskud i vingummiform.


*Euromonitor International, 2020, basis = europæisk befolkning i alt på 20 år og derover
**Ipsos, 2020, 6 europæiske lande, Tyrkiet og Australien

Vi anvender cookies for at kunne tilbyde dig den bedste oplevelse på vores website. Cookies er filer, der gemmes i din browser og bruges til at hjælpe med at gøre din oplevelse på nettet mere personlig.

Hvis du derfor fortsætter med at anvende vores website uden at ændre indstillingerne, accepterer du brugen af cookies.

Jeg er indforstået